Coraz większy rozwój technologiczny wypiera tradycyjny papier.
Tyle że, to nie prawda.
Jak wybrać papier?
Papier jest surowcem, w którym różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami są bardzo ważne. Zupełnie inne muszą być parametry materiału, który posłuży do seryjnego wydruku w biurze, a inne – w przypadku, gdy papier zostaje wykorzystany na efektowne wizytówki.
Bardzo ważne jest ustalenie, jakie mają być ostateczne właściwości danego papieru.
W Polsce wytwory papierowe dzieli się zwyczajowo:
Gramatura - informuje o wadze papieru, konkretnie – jednego arkusza. Wyrażana jest w gramach na metr kwadratowy (g/m2).
Grubość - oznacza odległość między spodem a wierzchem arkusza papieru położonego na płasko. Używany w kserokopiarkach posiada zwykle 110 mikronów.
Klasa papieru - z punktu widzenia kupującego sprowadza się przede wszystkim do poziomu jasności, A jest najbielszy, klasa B to wariant pośredni, natomiast papier klasy C stanowi opcję najbardziej ekonomiczną.
Format - czyli wymiary papieru. A4 (210 x 297 mm) najpopularniejszy, ale nie jedyny.
Nieprzezroczystość - uzależniona jest m.in. od struktury papieru i ilości włókien. Nieprzezroczystość wyraża się w procentach.
Gładkość - papieru ma znaczenie w kontekście jakości wydruku. Im gładsza, tym wierniejsze odwzorowanie kolorów i detali. Są zwykle powlekane specjalną powłoką.
Druk atramentowy i laserowy - różnią się od techniką druku. Jeden rodzaj papieru nie sprawdzi się tak samo dobrze w przypadku tuszu i proszku.
Przed zakupem należy upewnić się, czy papier jest dedykowany do drukarki laserowej, atramentowej czy igłowej.
RODZAJE PAPIERU
Papier kredowy – doskonały wybór do ulotek reklamowych, podkreśla atrakcyjny wygląd produktów, prestiż i wydobywa żywe barwy. Nie zalecamy stosowania papierów kredowych do notatników, kalendarzy.
papier offsetowy – Nie chłonie wody, odporny również na zrywanie powierzchniowe; szerokie zastosowanie przy produkcji gazetek, a także jest idealnym surowcem do druku książek, czasopism czy broszur;
papier powlekany – Wysoka gładkość i połysk, doskonałe odwzorowanie kolorów; idealnie nadaje się do produkcji np. ulotek, folderów, katalogów;
kartony i tektury – szerokie zastosowanie w produkcji opakowań, okładek książek i katalogów. kartony powlekane z białym spodem ( produkcja opakowań w przemyśle kosmetycznym), kartony powlekane z kremowym spodem (stosowane w produkcji opakowań np. w branży farmaceutycznej), kartony makulaturowe (stosowane do produkcji opakowań)
papier samoprzylepny – składa się z dwóch warstw, stosowany głównie do produkcji etykiet samoprzylepnych;
papier i karton ozdobny – zazwyczaj o fakturowanej powierzchni, białe lub barwione w masie, stosowane są do produkcji zaproszeń, opakowań okolicznościowych
papier samokopiujący – posiada warstwy funkcjonalne, dzięki którym możliwe jest kopiowanie
tektura – najgrubszy materiał w poligrafii; wykorzystywany najczęściej w produkcji opakowań, wyróżnia się dwa rodzaje tektury: tekturę litą oraz tekturę falistą.
Papier fotograficzny – Papier pokryty światłoczułą warstwą. Obraz uzyskany na takim papierze nazywa się odbitką fotograficzną. Obecnie stosowane są dwa typy podłoża: papierowe oraz polietylenowe.